Progress report #100318

Skrivet den 2010-03-18 @ 11:42:01

För det första ska det nämnas att låten det gällde i förra uppdateringen var Oh My God!. Den är vi färdiga med. Texten är färdigskriven och vi är mitt uppe i inspelningsprocessen. Vi har fått in första refrängen och versen. Nu äre bara sista refrängen som ska in så är den färdig sen. Vi började spela in i tisdagskväll. Vi har aldrig varit så produktiva som då. Kommer ihåg att det var ett jäkla jobb med DWM. Det var tagning på tagning, om och om igen. Nu fick vi som sagt in refräng och vers på bara ett par timmar.

Nu till den tekniska biten. Oh My God! är komponerad och arrangerad i Reason. För inspelning av sång rewirar vi Reason till Pro Tools (Reason i slave mode). Reason in på ett aux-spår i Pro Tools och sång på ett separat audio-spår i PT. Jag har inte spelat in musiken in till Pro Tools än. Vet inte om jag behöver göra det för att kunna mixa senare. Vill undvika det. Är alldeles för kär i Reason. Om det går att bounca ner utan att spela in musiken i PT är det bra. Gillar inte PT's workflow alls. Det är emellanåt riktigt vidrigt.

Sedan har en ny låtidé uppkommit. Jag hade en idé om att slänga in en pad som låg i bakgrunden under versen i Oh My God!. Det var en idé jag förkastade kort därefter, men medan jag höll på att leta ett schysst syntljud snubblade jag över Combinator-preseten "MS-20 Octav Autobass".

Jag smälte.

Ändrade den från monofon till polyfon och spelade en liten slinga jag kom på av bara farten. Där hade vi det. Tog med mig projektfilen hem och satt uppe hela natten och försökte göra något av det:

Ser nu att texten blev helt konstig, men jag kallar den "Åttitalsvibe". Det är inte tänkt att den ska vara så här mysig egentligen. Det råkade vara natt och jag blev på myshumör. Vi vill ju skaka rumpor, så jag ska göra vad jag kan för att göra house av den. ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback