Progress report #100212

Skrivet den 2010-02-12 @ 17:37:17

Klockan är 12:30. Projekttiden har just börjat. Sitter i studion och väntar på att my partner in crime ska komma så vi kan spela in Let Me Be. Har tagit med mig boxen (ESX-1:an) och min KaossPad. Just det. Den har jag ju inte berättat om.


Korg Mini KaossPad, eller Mini KP. En liten skojig effektenhet som går på batterier. 99 effekter at your fingertips med hjälp av pekplattan som du kan styra två parametrar med, x och y. Betalade en tusing för den begagnad - helt klart värt. Så här låter den:

Jag köpte den för att jag kände att boxen kom till korta på effektområdet. Speciellt när det kommer till övergångar. Arrangering i boxen är baserad på så kallade 'patterns', ungefär som loopar. Du ställer in hur många takter du vill att din loop ska vara, varpå du börjar programmera beatet. Första loopen kan vara introt, nästa loop din vers o.s.v.

Boxen har en effektdel, men det den gör bäst är att processa ljudet inom en loop. Om du till exempel vill göra en övergång mellan två loopar med ett reverb eller ett filtersvep så är inte det så jäkla lätt. Det är här Mini KP:n kommer in.

Hade till och med en liten tanke på hur Evelina skulle kunna få göra mer på scen genom att peta på en sådan. Då hade jag haft en för musiken och hon hade haft en för att mangla sin röst. Hade varit sjukt coolt.

 

EDIT:
Det blev inte av någon inspelning. Evelina kom inte upp ur sängen. Det gjorde inte så mycket. Hade möte med rektorn och var inte så pepp heller. Satt och skrev på det här inlägget istället. :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback