Om projektet.

Skrivet den 2009-09-14 @ 18:37:32

Detta är vårt projekt:

En liveakt som komponerar och arrangerar elektronisk dansmusik från grunden, med texter influerade av sin gemensamma kristna tro, som under ett läsår har som mål att göra sig ett namn och se hur långt de kommer.

Låt oss ta det från början...

God eftermiddag. Mitt namn är Johan Borg och min kompanjon heter Evelina Eliasson. Vi är två 18-åringar som går tredje och sista året på media musikproduktionslinjen på Ljud & Bildskolan här i Borås. När jag funderade över vad jag ville göra för projektarbete kände jag för att göra något unikt. Många har jag hört om innan som spelat in en skiva eller skrivit någon uppsats, men eftersom jag alltid söker efter att göra något nytt och oprövat bestämde jag mig för att tänja gränserna lite.

Jag har länge velat göra detta, men inte funnit tillfället att göra det. Jag ville göra elektronisk dansmusik inspirerad av min tro. Det var nu i somras som jag blev verkligt sugen, i samband med Frizon Festivalen, en kristen musikfestival. Där var det ett gäng elektroniska liveakter som spelade, varav ett par var rätt mediokra. Då tänkte jag tyst för mig själv: "Om dom kan ta sig till Frizon, hur långt kan inte jag komma?"
Smått egotrippat kan tyckas, men det var så jag kände.

När jag kom hem kliade det ordentligt i fingrarna. Det enda problemet var - jag hade ingen sångerska. Själv är jag så usel på att skriva texter, och min röst är inte den bästa, så jag behövde en side-kick. Och när jag drar mig i håret som mest dyker Evelina upp mitt framför ögonen på mig. Min klasskompis som gått tillsammans med mig i samma klass, i samma inriktning alla år! Vi är båda medlemmar av Steal A Monkey, där Evelina står för större delen av texterna.

Det var faktiskt hon som vinkade till mig, och då kom jag på att jag brukade berömma henne för hennes finurliga textförfattande. Det var också hon som kläckte idén att man kunde göra det som projektarbete. Hur smart var inte det? (typ, jättesmart)

Rent praktiskt, eller till och med väldigt praktiskt, innebär ovan formulerade åtagande att Evelina står för låttexter och sång och jag för musikproduktion och arrangemang. Jag kommer använda en Korg ESX-1 för rytmer och min dator med Reason 4 för melodier, basgångar och effekter. Självklart har vi båda att säga till om genom hela skapandeprocessen.

Hjärtligt välkommen att följa med mig och Evelina på färden! :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback